Η Λυσιστράτη και το φιλειρηνικό μήνυμά της

Η Λυσιστράτη, η δημοφιλέστερη αριστοφανική κωμωδία, ανεβαίνει στο Αρχαίο Θέατρο Κουρίου, σε σκηνοθεσία του διακεκριμένου Tullio Solenghi. Η παραγωγή είναι του Εθνικού Ινστιτούτου Αρχαίου Δράματος του Φεστιβάλ Συρακουσών της Ιταλίας (Fondazione INDA). Μια παράσταση που πραγματικά αξίζει να παρακολουθήσεις.

ΛυσιστράτηΗ Λυσιστράτη, σε ιταλική παραγωγή, που παρουσιάζεται στο πλαίσιο του φετινού 55ου Φεστιβάλ Συρακουσών, θα ανεβεί στο Αρχαίο Θέατρο Κουρίου για δύο μόνο παραστάσεις, μεθαύριο Παρασκευή 12 και το Σάββατο 13 Ιουλίου.

Λυσιστράτη

Ενώ ο Πελοποννησιακός Πόλεμος μαίνεται κρατώντας τους άντρες μακριά από τα σπίτια τους, η Λυσιστράτη συγκαλεί τις γυναίκες της Αθήνας, της Σπάρτης και των άλλων πόλεων για να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους. Οι γυναίκες συγκεντρώνονται και η Λυσιστράτη τους προτείνει αποχή από τα συζυγικά τους καθήκοντα μέχρι οι άντρες να σταματήσουν τον πόλεμο. Αν και αρχικά αρκετές από αυτές αντιδρούν, στο τέλος πείθονται από τη Λυσιστράτη και τη Σπαρτιάτισσα Λαμπιτώ, συσπειρώνονται και καταστρώνουν το σχέδιό τους. Η δράση των γυναικών έχει άμεσα αποτελέσματα και το «στρατόπεδο» των αντρών μπαίνει στην αντεπίθεση με όλους τους δυνατούς τρόπους. Μετά από υπαναχωρήσεις, διαπληκτισμούς και διαπραγματεύσεις, η ειρήνη επιτυγχάνεται.

ΛυσιστράτηΗ Λυσιστράτη αποτελεί το τελευταίο «φιλειρηνικό μήνυμα» του Αριστοφάνη και είναι η έβδομη χρονολογικά από τις έντεκα σωζόμενες κωμωδίες του. Παίχτηκε στα Λήναια το 411 π.Χ. με διδασκαλία του Καλλίστρατου. Μαζί με τις Εκκλησιάζουσες και τις Θεσμοφοριάζουσες αποτελεί το γνωστό τρίπτυχο του ποιητή που αναφέρεται σε κωμωδίες γυναικών.

▪ Η παράσταση είναι με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους
[Υπό την αιγίδα της Πρεσβείας της Δημοκρατίας της Ιταλίας στην Κυπριακή Δημοκρατία]

Λυσιστράτη

Η ταυτότητα της παραγωγής Λυσιστράτη

Μετάφραση: Giulio Guidorizzi
Σκηνοθεσία: Tullio Solenghi
Σκηνικά/Κοστούμια: Andrea Viotti
Χορογραφία: Paola Maffioletti
Σχεδιασμός φωτισμού: Pietro Sperduti
Βοηθός σκηνοθέτη/Μουσική διδασκαλία: Marcello Cotugno
Βοηθός σκηνοθέτη: Martina Gargiulo

Διανομή ρόλων

Elisabetta Pozzi (Λυσιστράτη), Federica Carruba Toscano (Κλεονίκη), Giovanna Di Rauso (Μυρρίνη), Viola Marietti (Λαμπιτώ), Federico Vanni (Πρόβουλος), Tullio Solenghi (Κινησίας), Giorgio Signorelli (παιδί Κινησία), Roberto Alinghieri (Πρύτανης), Giuliano Chiarello (Κήρυκας Λακεδαιμονίων), Riccardo Livermore, Francesco Mirabella (Πρέσβης Λακεδαιμονίων, Πρέσβεις Αθηναίων), Giulia Messina (Συμφιλίωση)
Χορός Γερόντων: Marcello Cotugno (Δράκης), Totò Onnis (Στρυμόδωρος), Mimmo Mancini (Φίλουργος)
Χορός Γριών: Simonetta Cartia (Νικοδίκη), Silvia Salvatori (Καλύκη), Tiziana Schiavarelli (Κριτύλλα), Giulia Messina (Βοιωτή)
Τρεις Γυναίκες: Margherita Carducci, Giulia Messina, Federica Carruba Toscano
Χορός: Federica Gurrieri, Irene Jona, Federico Mosca, Roberto Mulia, Gabriele Manfredi, Andrea Di Falco

Τι λέει ο σκηνοθέτης για τη Λυσιστράτη

ΛυσιστράτηΗ Λυσιστράτη είναι η μόνη κωμωδία του Αριστοφάνη που έχει ως τίτλο το όνομα του βασικού χαρακτήρα: στην περίπτωση αυτή, μιας γυναίκας πρωταγωνίστριας. Η επιλογή αυτή δεν είναι τυχαία, καθώς η Λυσιστράτη είναι ένας από τους πιο ηχηρά κυρίαρχους χαρακτήρες του ποικιλόμορφου φάσματος της Αττικής κωμωδίας. Πείθει όλες τις γυναίκες των οποίων οι πατέρες, σύζυγοι, και γιοι κάνουν κατά καιρούς πολέμους να λάβουν μέρος σε μια σεξουαλική απεργία για να τους πείσουν να σταματήσουν τον πόλεμο.

Όμως, πλάι σε αυτή τη βασική ιστορία υπάρχει και μια άλλη την οποία βρίσκω ακόμα πιο επαναστατική και η οποία καθιστά τη Λυσιστράτη την πρώτη αληθινή ηρωίδα της γυναικείας χειραφέτησης. Είναι η στιγμή κατά την οποία οι γυναίκες καταλαμβάνουν την Ακρόπολη με στόχο να κατασχέσουν τους οικονομικούς πόρους που είναι απαραίτητοι για τη συνέχιση του πολέμου και που παρουσιάζει ένα πρώτο τολμηρό παράδειγμα γυναικείας διακυβέρνησης. Πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό γεγονός όταν το τοποθετήσει κανείς στο ιστορικό πλαίσιο μέσα στο οποίο εκτυλίσσεται η ιστορία. ΛυσιστράτηΣτην Ελλάδα του 5ου αιώνα π.Χ. το κράτος ήταν οργανωμένο βάσει μιας ξεκάθαρης διάκρισης των ρόλων μεταξύ ανδρών και γυναικών. Μιας δομής που δημιουργούσε έναν εξίσου αυστηρό διαχωρισμό του χώρου μεταξύ του εξωτερικού και του εσωτερικού, του αστικού και του οικιακού χώρου. Το κατώφλι του σπιτιού ήταν το σύνορο μεταξύ των δύο σφαιρών αρμοδιότητας. Ο άντρας αναλάμβανε την πολιτική ηγεσία, τη διοίκηση και την στρατιωτική άμυνα του κράτους. Η γυναίκα, διαχωρισμένη στο σπίτι φρόντιζε την οικιακή οικονομία και την ανατροφή των παιδιών χωρίς να λαμβάνει καμιά μορφή εξουσίας στα πλαίσια της κοινωνίας. Η Λυσιστράτη είναι σημαντική, γιατί με την ευφυή της λύση καταφέρνει να ανατρέψει έστω και προσωρινά αυτό το άκαμπτο κατεστημένο παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ένα είδος ανάποδου υγιούς σύμπαντος.

Οι δύο αυτές παράλληλες διαδρομές διατρέχουν διαρκώς το αφηγηματικό τόξο στη δική μου ανάγνωση του έργου, στηριζόμενες από έναν εξαιρετικό κωμικό μηχανισμό που πρέπει οπωσδήποτε να διατηρηθεί στην ολότητά του. Μια κωμωδία από κάθε άποψη, με αστεία, κωμικό συγχρονισμό, κωμικές καταστάσεις και χαρακτηρισμούς, άξιο παράδειγμα της καλύτερης παράδοσης του κωμικού θεάτρου που συχνά θεωρείται αδίκως υποδεέστερο του δραματικού και τραγικού θεάτρου, όπου εδώ της δίνεται η ευκαιρία να εξιλεωθεί απόλυτα.

Η προστιθέμενη αξία του ότι βρισκόμαστε σε ένα από τα μέρη που αποτέλεσε συχνά στο παρελθόν θέατρο γεγονότων, την πανέμορφη πόλη των Συρακουσών με το ιστορικό της θέατρο, παρόλο που αρχικά μας έκανε να «τρέμουμε από την κορφή ως τα νύχια», μας κινητροδοτεί να αναζητήσουμε εκείνη την απαραίτητη ενσυναίσθηση του κοινού όπως και τότε στην πρώτη παράσταση το 411 π.Χ. όταν η Λυσιστράτη με όλη της την κωμική/επαναστατική ισχύ παρουσιάστηκε για πρώτη φορά ενώπιων του έκθαμβου αλλά ψυχαγωγημένου κοινού της εποχής.

Tullio Solenghi

More info

ΛΥΣΙΣΤΡΑΤΗ του Αριστοφάνη
ΕΘΝΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΑΡΧΑΙΟΥ ΔΡΑΜΑΤΟΣ – ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΣΥΡΑΚΟΥΣΩΝ, Ιταλία
▪ Αρχαίο Θέατρο Κουρίου │Παρασκευή 12 και Σάββατο 13 Ιουλίου

Πληροφορίες: 7000 2414 │ www.greekdramafest.com

Έναρξη παραστάσεων στις 21:00 │ Προσέλευση στο Αρχαίο Θέατρο Κουρίου πριν από τις 20:15

Τιμές εισιτηρίων 
€12 κανονικό
€6 μειωμένο (μαθητές, φοιτητές, εθνοφρουροί, συνταξιούχοι, άνεργοι)
€45 ενιαίο (ανά άτομο για παρακολούθηση πέντε παραστάσεων)
€10 για ομαδικές κρατήσεις (άνω των 10 ατόμων ανά παράσταση) στο ticketing@soldoutticketbox.com

Δωρεάν είσοδος, κατόπιν έγκαιρης κράτησης δελτίου ελευθέρας εισόδου στο τηλ. 7000 2414 (τουλάχιστον πέντε ημέρες πριν από την κάθε παράσταση), για:
▪ ΑμεΑ, με την προσκόμιση της κάρτας στην είσοδο,
▪ μέλη του ΚΚΔΙΘ, με την επίδειξη της ανανεωμένης Διεθνούς Κάρτας Μέλους του ΔΙΘ για το 2019.

Πώληση εισιτηρίων 
Ηλεκτρονική αγορά: www.soldoutticketbox.com

 Σημεία πώλησης εισιτηρίων 
  Καταστήματα STEPHANIS παγκύπρια
 Περίπτερα SOEASY στη Λευκωσία, Λάρνακα, Λεμεσό
 Περίπτερο ΤΙΜΕ OUT στην Πάφο
 Περίπτερο In N Out στο Παραλίμνι

Για τη διευκόλυνση του κοινού από τη Λευκωσία, θα προσφερθεί μεταφορά με λεωφορεία στο Αρχαίο Θέατρο Κουρίου, για τις δύο παραστάσεις της Λυσιστράτης του Αριστοφάνη (Fondazione INDA, Ιταλία), στις 12 και 13 Ιουλίου.

▪ Κόστος εισιτηρίου λεωφορείου: €2 (δύο Ευρώ)
Απαραίτητη η αγορά του εισιτηρίου λεωφορείου μαζί με το εισιτήριο της παράστασης, τουλάχιστον 5 ημέρες νωρίτερα, λόγω καθορισμένου αριθμού λεωφορείων.

▪ Ώρα αναχώρησης 18:30 (χώρος στάθμευσης απέναντι από το Κέντρο Χειροτεχνίας στη λεωφόρο Αθαλάσσας)


ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΘΕΑΤΕΣ
Πληροφορίες για την παρακολούθηση παραστάσεων στο Αρχαίο Θέατρο Κουρίου:
Το κοινό που θα παρακολουθήσει παραστάσεις στο Αρχαίο Θέατρο Κουρίου πρέπει να βρίσκεται στον χώρο τουλάχιστον 45 λεπτά πριν την έναρξη της παράστασης. Με την πλήρωση των θέσεων στάθμευσης στον αρχαιολογικό χώρο, η είσοδος επιπλέον ιδιωτικών αυτοκινήτων απαγορεύεται. Η στάθμευση των υπόλοιπων ιδιωτικών αυτοκινήτων θα γίνεται στον Άγιο Ερμογένη, απ’ όπου το κοινό θα μεταφέρεται με λεωφορεία στο χώρο του θεάτρου. Τελευταία διαδρομή λεωφορείου, για τη μεταφορά των θεατών από τον χώρο στάθμευσης Αγίου Ερμογένη στον χώρο του θεάτρου, στις 20:45. Μετά την τελευταία διαδρομή, οι θεατές θα μεταβαίνουν οδοιπορικώς στο θέατρο.

Για την είσοδο των θεατών στις παραστάσεις είναι απαραίτητη:
● H επίδειξη των εισιτηρίων σε έντυπη ή ψηφιακή μορφή κατά τον έλεγχο των εισιτηρίων.
● H επίδειξη ταυτότητας και των απαραίτητων νόμιμα θεωρημένων δικαιολογητικών που πιστοποιούν την ιδιότητα, στην περίπτωση αγοράς εισιτηρίων ειδικής εκπτωτικής/μειωμένης τιμής.

MadameLeFo